Website
Een korte uitleg over hoe men een website bekijkt, de "buitenkant" van de website, wat bezoekers zien en hoe ze ermee omgaan.
Er bestaan grofweg twee soorten bezoekers, de "directe" en de "indirecte" bezoeker.
De directe bezoeker.
Deze directe bezoeker kent de domeinnaam of zelfs al de website en gaat gericht kijken naar informatie, deze bezoeker is over het algemeen geduldig en neemt de tijd.
De indirecte bezoeker.
De indirecte bezoeker heeft een probleem, hij of zij is op zoek naar informatie of een product of dienst en wil deze informatie zo snel mogelijk hebben, er wordt gezocht via een zoekmachine, in ruim 95% van de gevallen met Google. 70% tot 80% van bezoekers van een website komen via een zoekmachine.
Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van mobiele media, 3/4 van de mensen bezit tegenwoordig een smartphone 2/3 van deze smartphone bezitters bepruikt deze om te zoeken naar specifieke onderwerpen / informatie, gebruik social media en nieuws (88%). Op smartphones moet de informatie dan wel net zo makkelijk leesbaar zijn als op andere apparaten, dit kan door gebruik te maken van Responsive Web Design (RWD). Toen in 2007 de smartphone van Apple, de iPhone, op de markt kwam kon je daarmee 'inzoomen' op een website dat was 'cool' en helemaal geweldig. Tegenwoordig vind men dit 'lastig', waarom, omdat het ook anders kan, met RWD.
Komt men direct op de website dan is de uitstraling van belang, past dit bij het doel.
Vervolgens gaat men lezen, men wil in enkele seconden weten of men de informatie die men zoekt op deze site kan vinden. Is dit niet duidelijk dan gaat men naar het volgende zoekresultaat.
Als u daarbij ook bedenkt dat:
- 80% alleen de eerste pagina van een zoekresultaat bekijkt
- 50% hiervan niet verder komt dan de eerste 5 posities
- 5% ook de tweede pagina bekijkt
- een enkeling tot de derde pagina komt
Dan ziet u dus dat een website niet zomaar wat informatie en een paar plaatjes is. Uw website moet natuurlijk wel eerst gevonden worden en daarvoor is niet alleen de inhoud belangrijk maar ook hoe deze geprogrammeerd is en natuurlijk een goede zoekmachine optimalisatie.
Tevens is het van belang dat een website goed onderhouden wordt en men de inhoud regelmatig wijzigt.
Dit was een stukje informatie over de "buitenkant", wilt u meer weten over de "binnenkant" (de programmering) lees dan verder bij Techniek.